Rozprawy zebrane w tejże książce łączy pojęcie metafilozofia, próba jego interpretacji w nawiązaniu do kartezjanizmu odczytywanego poprzez prymat dubito, jak w Medytacjach kartezjańskich Husserla. Matafilozofia potraktowana jest tu jako filozofia filozofii. Autorzy stosują zarysowaną tak koncepcję metafilozofii, badając relacje między filozofią a...
Filozofia jest dla ludzi. Tym bardziej, że rzeczywistość XXI wieku wiąże się oszałamiająco z całkiem nowymi zjawiskami społecznymi w wymiarze globalnym, które w tym swoim globalnym wymiarze ani myślą pozostawać, lecz wchodzą do naszych domów przez okno telewizora, wciskają się do wózków w supermarketach, pchają się przez plazmowe ekrany pecetów i...
Dawne weneckie prawo surowo zakazywało „wylewać krew na ulicę”. Pewnego dnia za jego naruszenie formalistyczny sędzia skazał lekarza, który uratował życie leżącego na ulicy chorego, upuszczając mu krwi. Choć intuicyjnie niesłuszne, zachowanie weneckiego sędziego trudno krytykować. Gdyby uwolnił lekarza od odpowiedzialności, naraziłby się na zarzut...
Pytania o to, czym jest wyobraźnia i jakie pełni funkcje w życiu człowieka, należały do kanonu podstawowych problemów filozoficznych, stawianych przez myślicieli od czasów Platona i Arystotelesa. Na przełomie XIX i XX wieku psychologowie na krótko podjęli próbę empirycznej eksploracji tego zjawiska, ale gwałtowny rozwój behawioryzmu niemal całkowicie...
Elżbieta Hałas w swej książce proponuje socjologiczną perspektywę badania konwersji jako zaangażowania do ruchów religijnych i społecznych. Perspektywę tę przedstawia na tle ujęć teologicznych, filozoficznych, antropologicznych, historycznych i psychologicznych. Ukazuje trwałość motywu konwersji w kulturze i jego różnorodne przejawy. Analizuje klasyczne i...
W retoryce przywódców świata paneuropejskiego (...), mediów, głównego nurtu establishmentowych intelektualistów pełno jest odwołań do uniwersalizmu jako głównego uzasadnienia prowadzonej przez nich polityki. Zwłaszcza kiedy mówią o swej polityce wobec ”innych„ - krajów świata nieeuropejskiego, biedniejszych i ”słabiej rozwiniętych„ narodów. (...) Pojęcia...