Author:
Wojciech Rafałowski
ISBN: 978-83-67450-04-1
Place of publication: WARSZAWA
Year of publication: 2023
Number of pages: 310
Binding: twarda
Format: B5
Wojciech Rafałowski (ur. 1986), doktor habilitowany, pracuje na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego w Katedrze Socjologii Polityki. W latach 2019-2020 stypendysta Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta. Koordynator krajowy projektu Where Is My Party? Determinants of Voter Agreement about the Ideological Positions of Political Parties realizowanego w Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung (MZES). Poza tematyką strategicznej selekcji treści w kampaniach wyborczych jego zainteresowania naukowe obejmują szeroko rozumiane porównawcze badania rywalizacji politycznej, w tym konsekwencje polityczne ordynacji wyborczych i podziałów społecznych, a także socjologię ruchów społecznych. Jest autorem artykułów opublikowanych m.in. w Government & Opposition, East European Politics and Societies, Polish Sociological Review, Studiach Socjologicznych, Studiach Politycznych i Studiach Socjologiczno-Politycznych. Seria Nowa.
Jest to pionierska monografia, która koncentruje się na problematyce manipulacji ważnością propozycji programowych podczas kampanii wyborczej. W światowej politologii publikacje związane z kluczową dla badań Rafałowskiego koncepcją własności kwestii mają wysoką rangę, jednak w polskim piśmiennictwie naukowym odwołania do nich są nieliczne, a pojęcie i związana z nią teoria nie były do tej pory przedmiotem systematycznych rozważań ani implementacji w badaniach polskiej sceny politycznej. (…) Jest to książka z bogatym fundamentem teoretycznym i metodologicznym, operująca specjalistycznym językiem i aparatem pojęciowym charakterystycznym dla nauk politycznych i socjologii. (…) Książka nie jest poradnikiem z zakresu marketingu politycznego, w którym jak na tacy podane są sposoby i narzędzia do prowadzenia kampanii wyborczej. Niemniej inteligentny czytelnik bez większego trudu wyłuska z tej solidnej naukowej analizy wiedzę o tym, jakie strategie są ryzykowne, które zaś – pod pewnymi warunkami – przyniosą niemal pewne zwycięstwo. Dowie się też, kto zazwyczaj stosuje w kampanii strategię tysiąca kwiatów, kiedy i pod jakimi warunkami wyjście poza własne terytorium programowe może być skuteczną taktyką wyborczą, jakie treści mają duży potencjał demobilizacji elektoratu przeciwnika, jak skupić uwagę elektoratu na tematach dających przewagę w rywalizacji o władzę.
z recenzji prof. dr hab. Anny Pacześniak
Monografia przekonuje, że w Polsce wiele partii potrafi skutecznie dostosować swoje priorytety do kontekstu rywalizacji, własnego potencjału, charakteru przeciwników i klimatu konkretnej kampanii wyborczej. To ustalenie ma ważne implikacje praktyczne: trafne odczytanie wskaźników strukturalnych sytuacji w Polsce pomaga w osiągnięciu sukcesu wyborczego.
z recenzji prof. Mikołaja Cześnika
Warning: Last items in stock!
Availability date: